EDUARD’S INTERVIEW IN TOP HAIR INTERNATIONAL

EDUARD’S INTERVIEW IN TOP HAIR INTERNATIONAL
8 september 2017 Velvet Monkey

EDUARD’S INTERVIEW IN TOP HAIR INTERNATIONAL

Eduard is geïnterviewd door Top Hair International. In dit interview praat hij over zijn carrière, wat iemand nou een goede kapper maakt en wat de grootste uitdaging is voor de kappersbranche de komende jaren.

Lees het interview hier onder!

HEROES
Interviews met de influencers uit de kappersbranche

EDUARD MEIJERINK

Eduard werkt al meer dan de helft van zijn leven in de kappersbranche. Hij is samen met business partner Kylie Jones eigenaar van Velvet Monkey in Almelo en van salon THIRTY NINE in Monaco. Als Project Advisor werkt Eduard aan Fashionshows en geeft hij session masterclasses in binnen en buitenland. Ooit won hij de Wella TrendVision Award en deed hij mee aan het tv-programma The Next Hairguru.

WILDE JE ALTIJD AL KAPPER WORDEN?
Ja, heel vroeger vond ik het al heerlijk om met m’n moeder mee naar de kapper te gaan. Toen ik 14 was, werkte ik op zaterdag bij een salon met als gevolg dat ik al kon knippen toen ik 16 was! Misschien kwam het daardoor, maar daarna was de kappersschool in Deventer een grote teleurstelling en ik heb het daar dan ook maar 1 jaar volgehouden.Ik ben zelf trainingen gaan volgen en nadat ik de Trend-Vision Award won op mijn 19e, heb ik veel gereisd. Totdat mijn vader ziek werd en ik een jaar thuis wilde zijn voor hem. Daarna was ik er helemaal uit en door mee te doen aan The Next Hairguru probeerde ik mezelf weer op de kaart te zetten. Dat gaf me ook de boost om voor mezelf te beginnen, eerst in in een klein atelier en daarna Velvet Monkey in Almelo. En the rest is history!

“Vaak baseren klanten hun wensen op slechte ervaringen, daarom moet je als kapper je advies goed onderbouwen”

WAT MAAKT IEMAND EEN GOEDE KAPPER?
Alles staat of valt met goede communicatie. Dat betekent goed kunnen luisteren, inventariseren en je boodschap kunnen overbrengen. Natuurlijk moet je de juiste skills hebben, maar als je niet kuntcommuniceren ben je geen goede stylist. Ook heel belangrijk is dat jede klant laat weten wat hij of zij kan verwachten, zodat de klant niet teleurgesteld wordt.

HOE VERDEEL JIJ JE TIJD TUSSEN KLANTEN EN ANDERE TAKEN?
Dat is een eeuwige struggle. Mijn uitdaging in het leven is om de juiste balans te vinden. Ik werk meestal van project naar project en sta ook nog eens 3-4 dagen per week in de salon én dan hebben we de salon in Monaco nog, hoewel die nu aardig op rolletjes loopt. Ik werk
mee aan de Amsterdam Fashion Week en dan gebeurt het vaak datik om 7 uur ’s ochtends moodboards aan het maken ben en om 9 uur mijn eerste klant in de salon heb.

HOE BELANGRIJK IS DE ADVIESROL VAN DE KAPPER EN HEB JE DAAR EEN METHODE VOOR?
Een goede coupe komt met een goed consult! Je ziet zoveel foute coupes op straat. Kappers doen vaak wat hun klanten vragen en 9 van de 10 keer baseren klanten hun wensen op slechte ervaringen. Dan moet je als kapper binnen allerlei kaders gaan werken, terwijl het echte probleem misschien anders was.

Als kapper moet je jouw advies weten te onderbouwen en daar echt de tijd voor nemen. Wij hebben daar een vaste methode voor. Een knipbehandeling duurt 45 minuten. Het eerste kwartier praat ik alleen over haar. Ik luister naar de klant en samen kijken we op de iPad naar moodboards die ik van de huidige trends gemaakt heb. Daarna begin ik met knippen, maar ik praat nog steeds over haarverzorging, de routine thuis. Dan pas sta ik mezelf toe om over andere dingen te praten met de klant. Dat noemen wij bonding time, je zoekt naar raakvlakken en probeert die ook te onthouden (of ik schrijf het op!) en het laatste kwartier doen we een recap. Ik vertel over het kapsel, de styling en adviseer de juiste producten. Zo zorgen wij ervoor dat de klant zich nooit een nummer voelt. Bij kleur doen we hetzelfde en nemen we iets meer tijd. Wat we niet kunnen waarmaken, vertellen we ook eerlijk. Ik ben altijd bezig met verwachtingen te managen zodat de klant niet ontevreden de deur uitloopt.

WAT BEPAALT DE KEUZE VOOR EEN MERK, WELKE FACTOREN ZIJN BELANGRIJK?
Het belangrijkste is dat een merk goed aansluit op je doelgroep, dus je klanten. Kijk eerst naar je klanten en dan pas naar het merk. Welk segment, wat is je uitstraling. Veel kappers kennen hun doelgroep niet en kijken te veel naar prijzen van de concurrent. Wij hebben meerdere productsegmenten die passen bij het haar dat we maken. Daarnaast moet een merk wel de basiseducatie kunnen geven over de producten, maar knip- en kleurtrainingen kies ik liever zelf. Ik vind het te beperkt om alles bij één merk te doen.

WELK MOMENT WAS VOOR JOU EEN KEERPUNT IN JE CARRIÈRE?
Dat was het overlijden van mijn vader. Daarna heb ik andere beslissingen gemaakt. Ik had ineens het besef dat je leven zomaar voorbij kan zijn en ik ben anders in het leven gaan staan. Ik heb nu iets van ‘als ik het niet probeer, weet ik het nooit’ als ik mezelf afvraag of ik iets zou kunnen. Als je iets wilt, moet je er gewoon voor gaan!

HOE HOU JE JEZELF SCHERP T.O.V. CONCURRENTIE?
Ik geloof erg in onze eigen kracht en kijk nooit zo veel naar andere salons. Maar ik laat me zeker inspireren door andere kappers, welk werk zij maken. Ook kijk ik verder om me heen, buiten de branche. Hotels, restaurants, ik kijk dan heel kritisch hoe zij hun klanten benaderen en ervaringen neerzetten.

“Het niveau van het kappersvak zou omhoog moeten, maar dat begint bij de opleidingen”

WAT ZIE JIJ ALS DE GROOTSTE UITDAGING VOOR DE KAPPERSBRANCHE DE KOMENDE JAREN?
Dat een consument te weinig beseft wat een behandeling echt zou moeten kosten. De kappersbranche is de laatste jaren uitgehold en iedereen mag zich maar kapper noemen. Een schilder heeft ook een uurtarief, maar een kapper wordt al heel snel te duur gevonden. Het niveau van het kappersvak zou omhoog moeten, er is nu te veel niveauverschil. Dat komt door de slechte opleidingen en de kwaliteit van de ‘erkende leerbedrijven’ waar leerlingen stage lopen. Het is een vicieuze cirkel; slechte scholen leveren slechte stagiaires af die dan soms stagelopen bij slechte leerbedrijven. Dat komt het vak niet ten goede. Zodra het niveau omhoog gaat, stijgt het kappersvak ook in aanzien en zijn mensen daar bereid voor te betalen.

WELKE EIGENSCHAPPEN HEBBEN BIJGEDRAGEN AAN JOUW SUCCES?
Visie! Zonder visie geen plan. Alles begint met het gaan doen! De stoute schoenen aan trekken en niet bang zijn om op je bek te gaan. Ik heb lef en doorzettingsvermogen en gelukkig zit mijn ego me niet in de weg. Ik ken mijn kwaliteiten, maar ook mijn beperkingen. Daarom verzamel ik expertise om me heen.

WAT ZOU JE NU DOE ALS JE GEEN KAPPER WAS GEWORDEN…
Ik zou dan iets doen in conceptontwikkeling of marketingstrategieën. Het ligt aardig in het verlengde van wat ik nu ook doe binnen ons bedrijf, Mijn visie werkt niet alleen in de kappersbranche, denk ik. Ik zou het daarom in de toekomst een uitdaging vinden om dit ook in andere branches toe te passen.